8 sekretów jesiennej diety – jak zwiększyć odporność jedząc smacznie?

8 sekretów jesiennej diety – jak zwiększyć odporność jedząc smacznie?

W czym tkwi sekret odporności podczas jesieni i zimy? W tym, co jesz! Nasz jesienny jadłospis zmienia się diametralnie – dostęp do owoców jest ograniczony, wiele warzyw traci swój smak, coraz rzadziej sięgamy po świeże składniki. Tym samym spada nie tylko nasz nastrój, ale również odporność organizmu, który przecież w chłodniejszych miesiącach powinien bronić nas przed szalejącymi wirusami. Na szczęście można temu zaradzić. Poznaj sekrety jesiennej diety i chroń się przed przeziębieniem!

1. Pikantne zupy z sezonowych warzyw rozgrzeją Twój organizm

Nic chyba tak bardzo nie kojarzy się z jesienną kuchnią, jak rozgrzewające zupy. Te przygotowane samodzielnie w domu są nie tylko sycące i pożywne, ale też zdrowe – szczególnie kiedy dodamy do nich sezonowe warzywa takie jak paprykę, dynię, kiszone ogórki, warzywa korzeniowe, a nawet grzyby. Jak jednak podkręcić smak i walory zdrowotne zup, a dzięki temu wspomóc swój układ odpornościowy? Wystarczy dodać do nich nieco więcej pikanterii: kilka suszonych płatków chilli, świeżą ostrą papryczkę lub nieco mielonego pieprzu cayenne. Swój ostry smak zawdzięczają one kapsaicynie, czyli substancji, która od lata znana jest ze swoich prozdrowotnych właściwości. Działa przeciwbólowo i antybakteryjnie, usprawniając nasze zdolności walki z pierwszymi oznakami jesiennych przeziębień. Już jedna miska pikantnej zupy potrafi zdziałać cuda! My szczególnie polecamy wypróbować jeden z polecanych przez nas przepisów: na rozgrzewającą zupę krem z papryki lub flaczki z grzybów na ostro.  


2. Jedząc kiszonki, dostarczysz sobie naturalnych probiotyków

Jesień to doskonały moment na to, aby zadbać o porcję dobroczynnych składników dla naszych jelit. To właśnie jelita odpowiadają za odporność organizmu oraz jego umiejętność zwalczania wirusów oraz bakterii. Zamiast jednak faszerować się tabletkami, lepiej zrobić to naturalniej i… taniej! Z pomocą przychodzą kiszonki, które od wieków są silną podstawą polskiej, tradycyjnej kuchni. Kisić możemy niemal wszystkie warzywa: od kapusty czy ogórków, po paprykę, warzywa korzeniowe, a nawet cebulę. Żeby tego było mało, kiszone warzywa to prawdziwe bogactwo witamin B1, B2, B3, C, A, E i K. Jeśli chcesz zacząć kisić warzywa samodzielnie w domu, zajrzyj do naszego wpisu z polecanym przepisem na kiszoną kapustę


3. Herbata z syropem z dzikiej róży to bomba witaminy C

Herbata z syropem z dzikiej róży

Ciężko znaleźć owoc, który miałby w sobie tak olbrzymią zawartość witaminy C, co właśnie dzika róża. Ma aż kilkadziesiąt razy więcej witaminy C niż owoce cytrusowe! Moc dzikiej róży wykorzystuje się dzięki temu w farmaceutyce, ziołolecznictwie, a nawet w kosmetologii. Naturalnie występująca w niej witamina C bardzo łatwo się przyswaja i fantastycznie wzmacnia odporność. Działa wzmacniająco oraz przeciwzapalnie, nie tylko lecząc, ale też zapobiegając przeziębieniom. Przetwory z dzikiej róży warto mieć w domu w czasie jesieni i zimy, kiedy nasze organizmy nieco słabną. Wystarczy nieco domowej roboty syropu (przepis na syrop z dzikiej róży znajdziesz tutaj) dodać do ulubionej herbaty. Aby wzbogacić smak herbaty, możesz dolać do niej nieco naturalnego miodu oraz dorzucić kilka goździków. Taki napar pity codziennie ochroni Cię przed przeziębieniem.


4. Słodkości z dodatkiem cynamonu zwalczą wirusy 

Ciasto z cynamonem

Kto powiedział, że słodycze to samo zło? Trzeba tylko wiedzieć, z czego je przygotować! Jesienno-zimowe słodkości domowej roboty należy wzbogacić dużą ilością cynamonu, a zwykły deser natychmiast zamieni się w sprzymierzeńca do walki z przeziębieniami. Działa dezynfekująco, przeciwwirusowo, antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo, antyoksydacyjnie i rozgrzewająco – a to tylko początek dobrodziejstw, jakie daje organizmowi cynamon! Podczas chłodniejszych miesięcy w naszej diecie nie może go zabraknąć. Świetnie łączy się z miodem, imbirem i goździkami. Smak cynamonu najbardziej lubi się ze słodkościami: jesienną szarlotką, śliwkową konfiturą czy ciastem dyniowym. Jeśli szukasz ciekawych pomysłów na deser dla dziecka lub zdrową przekąskę na jesienny wieczór, sprawdź ten przepis na klasyczny jabłecznik z cynamonem lub domowe śliwki w czekoladzie.


5. Witaminy antyoksydacyjne z warzyw kapustnych wspierają układ odpornościowy

Kapusta, brukselka, jarmuż, brokuły, kalafior – liczba warzyw kapustnych, dostępnych jesienią jest długa. Tak samo długa jest lista ich niezwykłych właściwości! Wśród nich są przede wszystkim właściwości antyoksydacyjne. Witaminy oraz składniki mineralne zawarte w warzywach kapustnych, takie jak witaminy A, E, C, cynk czy bioflawonoidy chronią nas przed chorobami wirusowymi i bakteryjnymi, zapobiegając zakażeniom. Co ciekawe, warzywa kapustne nie tracą swoich właściwości nawet po obróbce termicznej. Możesz więc bez obaw cieszyć się smakiem bigosu z kiszonej kapusty czy gotowanej brukselki. Aby dania lepiej się trawiły, polecamy łączyć je z majerankiem, który niweluje wzdęcia. Jeśli szukasz kulinarnych inspiracji, zajrzyj do naszego wpisu z przepisami na warzywa kapustne.


6. Kasza jaglana błyskawicznie zwalczy katar

Danie z kaszy jaglanej

Kasza jaglana to najstarsza znana nam kasza i jedna z najmniej docenianych. A szkoda – niewiele osób bowiem wie, że kasza jaglana jest magicznym składnikiem kulinarnym, który… leczy katar. Wszystko to dzięki trzem właściwościom: po pierwsze fantastycznie rozgrzewa organizm, po drugie ma właściwości przeciwwirusowe, a po trzecie – wysusza nadmiar wydzielin. Jedząc kaszę podczas kataru, stan zapalny błon śluzowych zmniejszy się znacznie szybciej, a oznaki przeziębienia miną. Dużym plusem kaszy jaglanej jest szeroki wachlarz możliwości, jakie daje nam w kuchni. Możemy przygotować z niej fantastyczne śniadania na słodko (tutaj znajdziesz ciekawe przepisy na śniadania z kaszą jaglaną), ale też zastąpić nią tradycyjne ziemniaki, makaron czy chleb.


7. Tłuste ryby zastąpią Ci… słońce

Danie z łososiem

Czego brakuje nam jesienią i zimą poza lekkimi ubraniami, świeżymi owocami i wakacyjnymi aktywnościami? Oczywiście – słońca! A dokładnie to witaminy D3, która właśnie pod wpływem słońca wytwarza się w naszej skórze. Pierwszymi objawami niedoboru tej witaminy są apatia, zmęczenie oraz senność, tak często kojarzone właśnie z tak zwaną jesienną chandrą. Aby dodać sobie nieco więcej energii, można oczywiście wspomóc się sztucznymi witaminami. My jednak polecamy zrobić to zdrowiej, naturalniej i przede wszystkim smaczniej. Podczas chłodniejszych miesięcy wzbogać swoją dietę o duże ilości tłustych ryb (łosoś, makrela czy śledź). To właśnie w tłuszczu rozpuszcza się witamina D3, której ryby mają pod dostatkiem. Tutaj znajdziesz kilka polecanych przepisów z łososiem w roli głównej.


8. Pełne beta-karotenu warzywa korzeniowe wspomagają odporność

Warzywa korzeniowe pełne są beta-karotenu, który dba nie tylko o nasze oczy i skórę, ale również podnosi odporność. Można z nich robić zupy, dania główne, ale też smaczne i przede wszystkim zdrowe przekąski. Jeśli zamiast tradycyjnych ziemniaków, wykorzystamy warzywa korzeniowe (marchew, batata, buraka czy pietruszkę), a olej palmowy zamienimy zdrowym olejem kokosowym, otrzymamy przepis na fantastyczne chipsy, które nie tylko nie szkodzą, ale wręcz wspierają działanie naszego organizmu! Takie chipsy z warzyw korzeniowych będą genialnym przysmakiem do pochrupania podczas jesiennego filmowego seansu lub jako dodatek do drugiego śniadania dla dziecka do szkoły. 


A jakie są Twoje naturalne sposoby na podniesienie odporności i walkę z jesiennym przeziębieniem? Daj znać w komentarzu!

Kontakt

Formularz kontaktowy

Masz pytania i chcesz dowiedzieć się więcej o Fine Diners?

Napisz do nas