Etykieta jedzenia na spotkaniach biznesowych – dlaczego jest ważna?

Nie od dziś wiadomo, że najlepsze interesy załatwia się przy stole, szczególnie gdy ma to miejsce w sprawdzonej restauracji, wyspecjalizowanej w organizacji spotkań biznesowych. Nieodpowiednie zachowanie przy stole może jednak storpedować nawet najpewniejsze porozumienie, obniżyć pozycję społeczną, zniweczyć szansę na nawiązanie współpracy lub wpłynąć na jakość relacji biznesowych.

Na świecie realizowanych jest wiele profesjonalnych warsztatów na temat etykiety jedzenia podczas spotkań biznesowych. Nic dziwnego, to właśnie w trakcie lunchów lub kolacji załatwia się największe interesy, dokonuje się przejęć, fuzji lub podpisuje lukratywne kontrakty.

Jak etykieta zachowania przy stole wpływa na biznesowe spotkanie?

Powiedzenie „jak cię widzą, tak cię piszą” sprawdza się także w biznesie. Dotyczy to nie tylko spotkań w zaciszu gabinetów, ale również w czasie biznesowych spotkań w restauracjach. Nieprzestrzeganie etykiety związanej z jedzeniem w podczas oficjalnych spotkań może wpłynąć niekorzystnie na wizerunek osoby lub firmy, a nawet podważyć jej wiarygodność. Znajomość etykiety biznesu jest niezwykle ważnym elementem w budowaniu świadomych relacji służbowych. Najważniejsze zasady etykiety Pierwszym etapem jest wybór odpowiedniego miejsca na spotkanie biznesowe. Powinna być to restauracja o ugruntowanej pozycji na rynku, dbająca o komfort swoich gości i dysponująca kameralnymi przestrzeniami, odpowiednimi do spotkań o charakterze biznesowym. Niezwykle istotnym elementem jest dogodna lokalizacja dla wszystkich zaproszonych partnerów i uniwersalna kuchnia, aby każdy mógł wybrać coś dla siebie. Koniecznie należy dokonać wcześniejszej rezerwacji stolika i potwierdzić ustalenia dzień przed spotkaniem. Na tym jednak nie kończy się etykieta. Trzeba wiedzieć nie tylko, jak zaaranżować spotkanie, ale również zachować się przy stole i co zamówić do jedzenia. Zacznijmy zatem od początku. Sprawą organizacyjną biznesowego lunchu lub kolacji zajmuje się gospodarz, czyli osoba która zaprasza na takie spotkanie. To on rezerwuje stolik, opłaca rachunek, daje napiwki i dba o właściwy przebieg spotkania biznesowego. Organizator powinien przybyć na miejsce około 10 minut przed rozpoczęciem spotkania, aby przywitać kontrahentów.

W dobrym tonie jest zaproponowanie gościom biznesowym rekomendowanej pozycji menu, ale to oni podejmują finalną decyzję, więc nie można ograniczać im wyboru. Taka subtelna sugestia może określić ramy, w których będzie się poruszał gość. Trzeba zwracać uwagę nawet na najdrobniejsze gesty. Zaczynamy jeść dopiero wtedy, kiedy wszyscy uczestnicy otrzymają już swoje dania. Wstając od stołu, kładziemy serwetkę na krześle i wsuwamy je pod stół, a gdy kichamy, nie zasłaniamy się serwetką, ale mankietem lewej ręki i przekręcamy głowę w lewą stronę. Nie schylamy się po sztućce, które upadły na podłogę, tylko kontynuujemy posiłek, proponując gościowi nowy zestaw. Aktówkę stawiamy zawsze obok własnego krzesła, a torebkę damską – na kolanach. To oczywiście tylko kilka przykładów z bardzo obszernego katalogu etykiety jedzenia, ale już one pokazują, że każdy szczegół ma znaczenie i należy zachować pełny profesjonalizm.

Etykieta jedzenia na biznesowym spotkaniu

Biznesowe spotkanie w restauracji w praktyce

Na biznesowych spotkaniach ważne jest także to, co zamawiamy. Nie może to być zbyt wiele dań, ponieważ kolacja biznesowa powinna mieć określone ramy czasowe. Przyjmuje się, że spotkanie biznesowe trwa około 90 minut. Warto pamiętać, że ludzie biznesu są bardzo zajęci i nie można wydłużać zaplanowanych spotkań.

Zamawiając dania musimy także kierować się ceną. Nawet jeżeli znamy status finansowy partnerów biznesowych to nie powinniśmy wybierać najdroższych pozycji z menu. Taki sygnał może być źle odebrany przez naszych rozmówców i potraktowany jako snobizm. Analogicznie ta zasada dotyczy zamawiania najtańszych dań, ponieważ może sprawić, że ktoś posądzi nas o skąpstwo.

Czy na biznesowych spotkaniach dopuszczalny jest alkohol? To zależy. Przede wszystkim to osoba wyższa rangą powinna o tym decydować, ewentualnie propozycja może wyjść od gospodarza spotkania. Zasadą jest jednak, że w porze lunchowej raczej unika się alkoholu, natomiast jest on dopuszczalny w przypadku kolacji biznesowej.

W kwestii wyboru dań, najczęściej na spotkaniach biznesowych unika się potraw, które są kłopotliwe w konsumpcji i mogą przeszkodzić w rozmowie. Można tu wymienić na przykład spaghetti, skorupiaki czy sushi. Nieodpowiednie dania mogą utrudnić rozmowy i spotęgować napięcie, dlatego zawsze w takich sytuacjach należy się kierować nie tylko apetytem, ale przede wszystkim rozsądkiem.

Dobre przygotowanie lunchu lub kolacji biznesowej to podstawa. Nie można jednak zapomnieć o przestrzeganiu etykiety jedzenia. Jej nieznajomość może zepsuć nawet najlepiej zorganizowane spotkanie. W biznesie lepiej do tego nie dopuszczać, bo zaufanie i wizerunek bardzo trudno odbudować.

Kontakt

Formularz kontaktowy

Masz pytania i chcesz dowiedzieć się więcej o Fine Diners?

Napisz do nas

Zapisz
Preferencje użytkownika dotyczące plików cookies
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Jeśli odmówisz korzystania z plików cookie, ta strona internetowa może nie działać zgodnie z oczekiwaniami.
Zaakceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj więcej
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Akceptuję
Odrzuć
Snowplow
Akceptuję
Odrzuć
Marketing
Set of techniques which have for object the commercial strategy and in particular the market study.
Facebook
Akceptuję
Odrzuć
Google
Akceptuję
Odrzuć
Quantcast
Akceptuję
Odrzuć
Unknown
Unknown
Akceptuję
Odrzuć